:: Kemenangan ::

Saturday, January 9, 2010


بسم الله الرحمن الرحيم

Firman Allah dalam Surah Al-Fath 48: 1-3.

1. "Sesungguhnya Kami telah membuka bagi perjuanganmu (wahai Muhammad) satu jalan kemenangan yang jelas nyata."*1650*
2. "Kemenangan yang dengan sebabnya Allah mengampunkan salah silapmu yang telah lalu dan yang terkemudian, dan menyempurnakan nikmatNYA kepadam, serta menambahkanmu hidayah ke jalan yang lurus (dalam mengembangkan Islam dan melaksanakan hukum-hukum-NYA)".
3. "Dan dengan sebabnya Allah memberikanmu pertolongan (untuk mencapai kejayaan) dengan sepenuh-penuh dan sehandal-handal pertolongan ( yang tidak ada tolok bandingnya)."


Jika kita menghayati surah ini ia mula-mula diturunkan berdasarkan (Asbabun NUzul) peristiwa Fathul Makkah.. Di dalam ayat ini menceritakan Orang Kafir Musyrik Makkah telah melanggar perjanjian Hudaibiyah yang telah dimateraikan.

Pelanggaran perjanjian dilakukan oleh Orang Kafir Musyrik Makkah akhirnya telah membawa kemenangan yang besar kepada Islam sehingga Baginda berjaya menguasai Makkah al-Mukarramah dan akhirnya tertegak Islam di Tanah Suci..

Di sini pena ingin berkongsi dengan para pembaca dan pena akan menumpukan pada ayat yang kedua pada surah ini.. Ayat ini telah memberi kemenangan kepada tentera Islam.. Dalam ayat ini ada 3 perkara penting yang telah Allah nyatakan kepada Hambanya..

1. Allah mengampunkan salah silapmu yang telah lalu. Bermaksud Allah mengampunkan dosa-dosa yang lepas terhadap hamba-hambanya yang berjuang di jalan Allah ini sehingga bertemu kemenangan. Sebab itu soal kemenangan ini milik Allah untuk diberikan kepada Hambanya.
Dan dari segi usaha serta gerak kerja dan perancangan amatlah perlu agar kemenangan itu benar-benar layak milik kita. Kita sebagai hamba perlu sentiasa berterusan dalam memperjuangkan agama Allah dan kita perlu yakin bahawa Allah bersama-sama dengan hambanya yang sentiasa memperjuangkan akan suruhanNYA serta mencegah Larangan NYA
2. Allah menyempurnakan NikmatNYa kepada hamba-hambanya yang soleh(yang berjuang pada jalan Allah).
3. Allah menambahkan serta memberi petunjuk HIDAYAH kepada Hambanya ke jalan yang Lurus dengan kita melaksanakan segala HUkum-hukum syariatnya. Dalam ayat ini Allah memberi keyakinan kepada kita sekiranya kita Yakin dan benar-benar melaksanakan Syariatnya maka Allah akan membantu serta memberkati hamba-hambanya. Dengan itu apabila sesebuah negara itu melaksanakan hukum syariatNYA maka negara itu benar-benar Makmur serta akan berada dalam MArdoTillah.. Dengan itu segala jenayah serta sebarang kemungkaran akan berkurangan dan akan terdetik dalam hati manusia untuk takut dan kepatuhan kepadaNYA akan bertambah...

Sebagai kesimpulannya. Kita sebagai hambaNYA sentiasa lah menjaga Hubungan kita dengan NYA.. Apabila tiada ijab antara KITA dengan NYA maka dengan itu Allah dengan mudah akan membantu diri kita. Kita perlulah sentiasa mengingatiNYA pada setiap masa tidak kira di waktu senang mahupun waktu susah. Dengan itu kita juga akan diingati setiap masa olehNYA. Ini lah keadaan yang selalu kita leka dan alpa. Jika Kita tidak menyedari akan hakikat ini dengan itu kita mudah tergelincir serta dengan itu kita tiada lagi tempat berpaut untuk seketika. Sebenarnya kita semuanya ini datang daripadaNYA. Maka jangan kita lupa bahawa di mana pun kita kita perlulah kembali rujuk kepada NYA...

Wallahu Aa'lam

0 comments:

:::'''' MESSAGE '08 ''''::::

:::::'''''' ISMAH 07 '''''':::::

::""" Aku Tanpa Cintamu '07 """:::

:: Jamuan Idilfiti Hadi-APIUM Nilam Puri :::

:: Hari Terbuka APIUM Nilam Puri - CsTech ::

.::. Kerajaan Pakatan Rakyat .::.

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP