:: 3P : Program Pentauliahan Pensijilan Profesional ::

Tuesday, December 15, 2009



:: 23 nov - 10 disember 2009 ::

Alhamdulillah akhirnya pena berjaya menyempurnakan kursus 3P dalam pengkhususan Adobe Flash CS4 yang ditaja khas oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia dengan kerjasama Prestariang Malaysia iaitu salah satu badan khas yang ditanggungjawabkan oleh KPT untuk melaksanakan kursus kemahiran kepada para mahasiswa serta kakitangan awam...

Kursus ini sebenarnya terbuka dan percuma tetapi peluang yang diberikan hanyalah sekali seumur hidup.. Ini lah objektif utama kursus ini dilaksanakan bagi memastikan setiap kakitangan awam dan mahasiswa dapat menambahkan kemahiran yang sangat berguna dalam bidang pekerjaan...



---------::--------::-------------------------------------------------::---------::::-----------:::

::: MM4 Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat Universiti Malaya ::

Bagi peserta yang mengikuti kursus Adobe Flash CS4 ia ditempatkan di Makmal Komputer di Fak. Sains Komuter dan Teknologi Maklumat Universiti Malaya. Kursus ini berjalan selama 15 hari bermula pada 23 november sehinggalah 10 disember diikuti pula kursus SOFTskill selama 2 hari 14-15 dis 2009.

Kursus ini juga menyediakan sijil yang mana sijil ini mempunyai nilaian yang cukup tinggi dan ia boleh dikatakan sebagai sijil tambahan yang membantu para mahasiswa serta membuka sedikit peluang yang istimewa apabila memiliki sijil ini ketika ingin mendapat peluang pekerjaan..

Bagi kakitangan kerajaan pula dia akan membantu dalam mempertingkatkan jawatan kerana sijil ini adalah sijil berbentuk kemahiran berguna dalam melaksanakan pekerjaan seharian...

Bagi pena ia amat penting kerana pena telah diwajibkan untuk menyempurnakan pengajian di mana subjek khas iaitu pembangunan sistem 2 berkaitan dengan pembangunan perisian belajar. Ini lah satu rintangan dan cabaran besar kerana dalam membina sebuah perisian ia memerlukan tempoh masa yang lama serta ia memerlukan perancangan serta penyusunan gerak kerja yang sistematik..

Semesta lepas pena telah mencadangkan satu perisian belajar iaitu doa-doa harian dan zikir harian. Kertas cadangan ini diterima dan pada semesta seterusnya dari segi pembangunan sistem haruslah digerakkan.. memang susah sebenarnya tetapi tak kan nak duduk fikir susah je...Yang penting sekarang ni kena rancang serta lakaran awal dah perlu difikirkan...

Buat teman-teman alhamdulillah akhirnya pena berjaya juga dalam mendapat sijil profesional Adobe Flash CS4.. Mujur lulus kalu tak rugi lah kan.. hehehe

kat kawan2 yang seangkatan pena ucapkan tahniah jugak kat demo semua...kerana kita semua sama2 berjaya dan lulus... hehe.. kat tenaga pengajar thanks all of things.. ilmu yang dicurahkan amat berguna buat kami semua...

Baca selengkapnya...

:: NurUL I'iN ::

Tuesday, December 1, 2009


Ratuku..

Ingin ku luahkan
Apa yang sudah lama ingin ku luahkan
Tentang kebimbanganku ini
Tatkala melihat bunga-bunga berguguran
Di petik tangan-tangan yang ganas
Lagi bernafsu serakah

Ratuku..
Kebimbanganku ini kian menebal
Apabila ku dengar dengungan kumbang perosak
Yang cuba menyedut madumu
Walau tanpa relamu

Ratuku ..
Kebimbanganku bertambah lagi
Bila ku melihat bunga
Yang tak segan silu
Melampiaskan kecantikannya
Ketika sedang mekar
Melupakan kuntuman
Yang sebelum ini melindunginya

Ratuku
Aku masih terpinga-pinga
Masih wujudkah lagi
Ratu idaman hatiku
Kerana apa yang kulihat hari ini
Semakin banyak bunga gugur
Bagaikan tibanya musim luruh

Ratuku ….
Bukanlah ku harap
Kau segigih siti hawa
Yang berlari-lari
Antara safa dan marwah
Bukan juga sesetia Ainul Mardiah
Menanti kekasih di pintu syurga


Ratuku …..
Akuilah hakikat yang tersurat
Engkau bukanlah Siti Khadijah mahupun Siti Fatimah
Engkau bukan A’ishah
Bukan juga Rabiatul Adawiyah Wanita suci terpuji
Kerana, aku tidak layak
Berharap sedemikian rupa
Cukuplah sekadar kau cuba mencontohi
Bunga-bunga itu
Kembang mekar mewangi
Sehingga harumannya
Melewati pintu-pintu syurga

Jangan kau risau ratuku
Kadangkala musim berganti
Sehingga bunga
Tak dapat berkembang mekar
Tapi itu
Hanya ujian buatmu

Ratuku....
Esok musim bunga
Pasti akan tiba
Dan kau mampu berkembang lagi
Cuma yang ku harapkan ketika itu
Kau jagalah kelopakmu
Jangan sampai
tangan-tangan kasar memetikmu lagi
Jangan goda kumbang-kumbang ganas
Menghisap madumu
Jangan biarkan
gagak-gagak hitam itu
merosakkan serimu
kerana
kau ratu idaman kalbu..

sajak : Nukilan Khas Daripada Seorang Pencinta Wanita

Baca selengkapnya...

:: DEMI CinTA HidayaH ::

Wednesday, November 18, 2009


FIRMAN ALLAH dalam KALAMNYA YANG MAHA AGUNG
Terjemahannya :

"Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi HIDAYAH petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang yang tidak beriman".

SURAH AL-AN'AAM 6:125


Alhamdulillah segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam yang menciptakan apa di langit mahupun di bumi dan segala isinya yang mana sungguh tidak terdaya untuk manusia menghitung nikmat Allah yang terlalu banyak....

Di sini pena cuba ketengahkan satu firman Allah untuk sama kita hayati agar ia memberi peringatan buat bersama. Kita sebagai hamba ini akan sering diuji dan sungguh beruntung orang yang selalu diuji. Dugaan dan ujian yang menimpa kita ni selalu nya untuk menyedarkan kita serta merapatkan lagi hubungan dan ikatan rububiyah kita kepada NYA.

Dengan ujian untuk manusia selalu ingat dan selalu rujuk akannya.. kita ini adalah hambanya.. Pergantungan kita hendaklah kuat kepadanya dan jangan sesekali hubungan ini direnggangkan kerana ia akan merugikan kita..

Kasih dan sayang Allah akan hambanya amat tinggi nilaiannya.. Dan jangan sesekali kita lupa untuk bersyukur akan pemberiaanya.. Orang yang selalu diujinya adalah orang yang dipilih Allah untuk dipertingkatkan nilaian IMAN dan TAQWA dalam dirinya..

Sungguh beruntung orang yang dipilih ALLAH diberikan HIDAYAH supaya dia sentiasa berada di jalan yang diredhai NYA.. Maka sekiranya kita adalah insan yang dipilih dan terpilih diberi HIDAYAH maka kita orang yang diberi kebaikan dan kebaikan itu untuk kita gunakan supaya kita lebih memahami akan matlamat sebenarnya kehidupan kita sebagai hambanya...

Baca selengkapnya...

:: MALAM PERTAMA .... ::

Sunday, November 15, 2009


Malam pertama...
Malam itu ialah Malam Pertama Di Alam Kubur
Pernahkah engkau melihat kuburan?
Pernahkah engkau melihat gelapnya kuburan?
Pernahkah engkau melihat sempit dan dalamnya liang lahat?
Pernahkah engkau membayangkan kengerian dan kedahsyatan alam kubur?
Sedarkah engkau bahawa kuburan itu dipersiapkan untukmu dan untuk orang-orang selain darimu?
Bukankah telah silih berganti engkau melihat
teman-teman, orang-orang tercinta dan keluarga terdekatmu diusung dari dunia fana ini ke kuburan?

Apakah Malam Pertama Kita di Alam Kubur Nanti Asyik dan Nikmat atau Penuh Derita dan Sengsara?"
Wahai anak Adam, apa yang telah engkau persiapkan saat malam pertamamu nanti di alam kubur?
Tidakkah engkau tahu, bahawa ia adalah malam yang sangat mengerikan.
Malam yang kerananya para ulama' serta orang-orang yang soleh menangis dan orang-orang bijak mengeluh.
Apa tidaknya, kala itu kita sedang berada di dua persimpangan dan di dunia yang amat berbeza.
"Suatu hari pasti engkau akan tinggalkan tempat tidurmu (di dunia), dan ketenangan pun menghilang darimu.
Bila engkau berada di kuburmu pada malam pertama, demi Allah, fikirkanlah untung nasibmu dan apa yang akan terjadi padamu di sana?"

Hari ini kita berada di dunia yang penuh keriangan dengan anak-anak, keluarga dan sahabat handai,
dunia yang diterangi dengan lampu-lampu yang pelbagai warna dan sinaran,
dunia yang dihidangkan dengan pelbagai makanan yang lazat-lazat serta minuman yang pelbagai,
tetapi pada keesokannya kita berada di malam pertama di dalam dunia yang kelam gelap-gelita,
lilin-lilin yang menerangi
dunia adalah amalan-amalan yang kita lakukan,
dunia sempit yang dikelilingi tanah dan bantalnya juga tanah.

Pada saat kita mula membuka mata di malam pertama kita di alam kubur,
segala-galanya amat menyedihkan,
tempik raung memenuhi ruang yang sempit tapi apakan daya semuanya telah berakhir.
Itukah yang kita mahukan?
Pastinya tidak bukan?
Oleh itu beramallah dan ingatlah sentiasa betapa kita semua akan menempuhi Malam Pertama Di Alam Kubur!
Di dalam usahanya mempersiapkan diri menghadapi malam pertama tersebut, adalah diceritakan bahawa Rabi' bin Khutsaim menggali liang kubur di rumahnya. Bila ia mendapati hatinya keras,
maka ia masuk ke liang kubur tersebut.
Ia menganggap dirinya telah mati,
lalu menyesal dan ingin kembali ke dunia,
seraya membaca ayat: "Ya Rabbku, kembalikanlah aku semula (ke dunia), agar aku dapat berbuat amal soleh terhadap apa yang telah kutinggalkan (dahulu)." (Surah Al-Mu'minun, ayat 99-100)

Kemudian ia menjawab sendiri; "Kini engkau telah dikembalikan ke dunia wahai Rabi'.." Dan disebabkan hal tersebut, Rabi' bin Khutsaim didapati pada hari-hari sesudahnya sentiasa dalam keadaan beribadah dan bertaqwa kepada Allah! Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kematian dan sakaratul maut yang bakal menjemputmu? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kuburan dan kengerian yang ada di dalamnya? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut akan hausnya di hari penyesalan? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut kepada api Neraka di Hari Kiamat nanti? Sesungguhnya kematian pasti menghancurkan kenikmatan para penikmatnya. Oleh itu, carilah (kenikmatan) hidup yang tidak ada kematian di dalamnya. "Ya Allah, tolonglah kami ketika sakaratul maut!"

Kematian itu pasti. Ia tidak meleset meski hanya sedetik. Ia biasa datang menyerap dengan tiba-tiba. Ia misteri. Kerananya setiap orang semestinya selalu siap. Dan tentu, husnul khatimah harus menjadi pilihan. Untuk mencapai itu, harus melalui jalan syari'at dengan menjalankan segala perintah dan menjauhi segala larangan Allah Ta'ala. Tanpanya, husnul khatimah itu nihil. Bukankah, perahu tak akan berjalan di daratan?

Wahai orang tua yang telah bongkok punggungnya dan dekat ajalnya, apakah engkau telah bersiap-siap menghadapi malam pertama? Wahai pemuda gagah yang bergelimang harta dan sejuta asa, apakah engkau telah bersiap-siap menghadapi malam pertama? Ia adalah malam pertama dengan dua wajah, mungkin menjadi malam pertama bagi malam-malam syurga berikutnya, atau menjadi malam pertama bagi malam-malam neraka selanjutnya.

Dipetik dari buku
Malam Pertama Di Alam Kubur
karya

Dr Aidh Abdullah Al-Qarni

Baca selengkapnya...

:: ZULKARANAIN & YA'JUJ dan MA'JUJ ::

Friday, November 13, 2009

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم . بسم الله الرحمن الرحيم
90-Hingga apabila dia telah sampai ke tempat terbit matahari (sebelah timur) dia mendapati matahari itu menyinari segolongan umat yang Kami tidak menjadikan bagi mereka sesuatu yang melindunginya dari (cahaya) matahari itu. 91-Demikianlah. Dan sesungguhnya ilmu Kami meliputi segala apa yang ada padanya. 92-Kemudian dia menempuh suatu jalan (yang lain lagi). 93-Hingga apabila dia telah sampai di antara dua buah gunung, dia mendapati di hadapan kedua bukit itu suatu kaum yang hampir tidak mengerti pembicaraan. 94-Mereka berkata," Hai Zulkarnain, sesungguhnya Ya'JUJ dan Ma'juj itu orang-orang yang membuat kerosakan di muka bumi, maka dapatkah kami memberikan sesuatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara kami dan mereka?".95-Zulkarnain berkata "Apa yang telah dikuasakan oleh Tuhan-KU kepadaku terhadapnya adalah lebih baik, maka tolonglah aku dengan kekuatan (manusia dan alat-alat) agar aku membuatkan dinding antara kamu dan mereka.96-Berilah aku potongan-potongan besi". Hingga apabila besi itu telah sama rata dengan kedua (puncak) gunung itu, berkatalah Zulkarnain,"Tiuplah (api itu)".Hingga apabila besi itu sudah menjadi (merah seperti) api , dia pun berkata. "Berilah aku tembaga (yang mendidih) agar kutuangkan ke atas besi panas itu". 97-Maka mereka tidak boleh mendakinya dan tidak pula melubanginya.98-Zulkarnain berkata"Ini (dinding) adalah rahmat dari Tuhan-KU, maka apabila sudah datang janji Tuhan-KU, Dia akan menjadikannya hancur luluh: dan janji Tuhan-KU itu adalah benar."

سورة الكهف 18 : 90-98

Dengan nama tuhan-KU yang maha pemurah lagi maha penyayang.. Maka benarlah setiap apa yang telah dirakamkan dalam kalamnya yang agung.. Tiada sesuatu pun yang mampu mempertikaikannya kerana ia adalah dibawah kekuasaanya serta setiap apa yang tertulis di dalam KALAMNYA itu tidak mampu untuk manusia mempersoalkan akan kebenaran dan apa yang telah ditetapkan NYA itu..

Sedarilah manusia sesungguhnya janji Tuhan itu adalah benar. Di sini di bawa satu kisah tentang bagaimana satu golongan perosak yang dikenali sebagai Ya'JUJ dan Ma'juj telah dikurung. Kisah ini telah diceritakan dalam Kalam Allah yang maha agung. Kisah ini memberi peringatan serta mengajak manusia untuk sentiasa bersiap sedia. Kerana akan sampai satu masa tembok yang memisahkan di antara golongan ini dengan golongan manusia lain akhirnya akan runtuh. Maka apabila telah sampai waktunya ini maka janji Allah dunia ini akan berkakhir.

Allah telah menetapkan bahawa akan tanda-tanda besar bermulanya KIAMAT adalah keluarnya Ya'JUJ dan MA'juj.

Di sini pena ingin mengajak kepada para pembaca agar lebih menghayati akan kisah ini dan fahamilah bahawa dunia kita hari ini sudah pun hampir kepada tempoh penghancurannya. Sedarilah kita sebagai hamba-hambanya perlulah sentiasa bersedia.

Kepada para pembaca diharapkan para pembaca boleh menghayatinya dengan lebih mendalam dan di sini pena hanya ingin mengajak untuk para pembaca menekankan akan apa yang dikisahkan dalam ayat tersebut. UNtuk diberi peringatan bersama...

Baca selengkapnya...

:: Telah diberi hatinya .... ::

Monday, November 9, 2009

" Kenapa nta mudah melafazkan kata CINTA? Apa nilai kata-kata itu pada nta. Bagi Ana, Ana impikan kata-kata CINTA dari suami Ana yang SAH.....MAAF ..."

mesej ini pena terima dari insan yang pena dah anggap ia sebahagian hidup pena... Entah mengapa sebelum itu dia telah membuat panggilan telefon.. Pena menyahut serta berbual dengannya... Penghujung perbualan tersebut Si DIA telah menyatakan penghargaan buat pena.. tapi pena sebenarnnya pelik.. tapi tak mengapa lah .. INI ucapan akhirnya buat pena ...


"Nta terima kasih yer atas segala-galanya...." dan "NTA ana mintak maaf sekirannya ana telah menyusahkan nta sehingga menggangu nta"...

Selepas itu aku membalaskan kata-katanya...

"Nt tak salah apa-apa pun .. mengapa berkata sedimikian ... ana tak pernah pun anggap ia menyusahkan...tapi ana dah anggap ia sebagai pertolongan yang perlu ana berikan.."
"Nt usah berasa bersalah k... nanti nt akan fikir bukan-bukan... moga sama-sama kita doakan.. moga tuhan merestui perhubungan ini..." jelas pena kepada si-DIA.

INI lah kisah berlaku dalam diri pena.. sejak dari malam tu seakan-akan ada sesuatu yang akan berlaku.. adakah tuhan nak menguji akan hubungan ini ???... YA ALLAH diri ini tidak bermakna hendak melukakan mana-mana hati yang telah berpaut.. jauh dari sudut hati ini hendak memainkan perasaan seseorang insan,, Diri ini ikhlas dan berharap agar hubungan ini sentiasa diredhai.. Ya ALLAH pandu lah diri kami ya Allah.. andai kami tersasar kembali lah kami ke jalan yang engkau redhai..

Ya ALLAH engkau maha mengetahui akan apa yang akan berlaku... apa yang sedang berlaku dan apa yang telah berlaku.. Andai perjalanan hidupku di depan sana menantikan beribu-ribu ujian dan halangan aku redha dan aku menerimanya.. engkau bantulah diri ini dan engkau kuatkanlah semangat diri ku ini ...

Baca selengkapnya...

:: Maa...Taufiq Wan Najah...::

Wednesday, November 4, 2009


:: Salam perjuangan buat teman-teman sekalian...

Pertamanya bersyukur ke hadrat ilahi kerana kita telah pun berjaya menyempurnakan semester ini.. Di kini saat pertempuran untuk menguji ketahanan serta kemampuan mental kita setelah 6 bulan berada di dewan kuliah... Kini cabaran bertukar tempat dan kini dewan peperiksaan menjadi pengganti kepada dewan kuliah..

:: Kepada teman sekalian... Pena mengucapkan selamat menghadapi peperiksaan ... Semoga anda semua menemui kejayaan serta dipermudahkan dalam mengulangkaji pelajaran... ::
Jadikan medan pertempuran di dewan peperiksaan sebagai salah satu medan untuk membuktikan bahawa apa yang dipelajari itu adalah hasil usaha yang berterusan... Usah merasa getir kerana ia bukan lah penentu segala-galanya tetapi ia sekadar satu kewajipan yang mesti dihadapi dalam kita mendapatkan pengesahan akan apa yang telah kita pelajari itu dengan pointer yang akan kita dapat setelah keputusan itu dikeluarkan...

:: Kepada teman-teman sekalian selamat menduduki peperiksaan.. Pena doakan kita sama-sama menempuhi dengan jayanya... ::

Baca selengkapnya...

:: Decide Your Path wisely ::

Thursday, October 29, 2009

Secret Two
Decide Your Path wisely
The Story of a Man and His Street


That day, I was reading the Internet forum I frequent daily and saw an article posted by a member. The title? Would You Marry You ? My…. Isn’t that an interesting question? I chuckled at the words on my laptop screen. The title was certainly interesting enough to make me sit up immediately, and honestly, I was curious to see how people would respond!

A few minutes after reading the article, I just sat there, with my back against the chair, pondering. The article had asked me to think of all my own behaviors and habits and ask myself this one, vital question:

-If I met a person (i.e. myself) who had this list of characteristics, behaviors, and altitudes, would I marry her ? –

I was supposed to reflect on my current behavior, and this is the key: not the behavior or the character I wish to possess in the future. The evaluation period is now, current, present and at-this-instant behavior.

I began pondering. This method is excellent. Hmm…Would I marry me?. Surprisingly, I found my honest self saying, “Maybe,” instead of, “Definitely,” or “Of Course!” So, I then asked myself what things I should do to help me to changed my answer from a maybe to be a definite yes? And, so, I started creating another list.

This method is so great that I decided to use that same line of questioning on myself for other things, too, like : Would I befriend me ? Would I trust me? Would I love me? Would I boss me? Would I student me? Or, maybe even: Would I daughter me? Okay, I know the last three sound a little bit weird, but I think you know what I mean, right?

To make it more understandable, you can rephrase the question in another format: would I take me as friend? Would I trust a person like me? Would I love a person just like me? Would I wan to work with someone like me? Etcetera. Hmm….

I was quite amused by the answers I gave to each of my question, The results confirmed that I am only human (duh!), with many weaknesses (double duh) – and I could definitely benefit from someone behavioral changes. Definitely, I smiled while looking at the honest-to-goodness list about myself as I realized that this article was about change. Improving oneself. Making the effort. Transformation. Alteration.

It presented a lovely method for self-assessment of our current character and everyday behavior. No multiple-choice question and a list of mismatched answer to tell us who we are. Just one question, and we do our own thinking for the answer.

Allah, our Creator, has told us the importance of taking responsibility for our actions:
(To any of you that chooses of press forward, or to follow behind-Every soul will be (held) in pledge for its deeds.) (Al-Muddaththir 74: 37-38)


Subhanallah. We will all be asked by Allah to account for our individual actions, and the most important thing will be that we are responsible and accountable for them. Responsible and accountable. Two words that give me sleepless nights….

Remember this Hadith:

‘Abdullah ibn ‘Umar narrated that the Messenger of Allah said, “Everyone of you is a guardian and is responsible for his charges. The ruler who has authority over people, is a guardian and is responsible for them, a man is a guardian of his family and is responsible for them; a woman is a guardian of her husband’s house and children and is responsible for them; a servant is a guardian of his master’s property and is responsible for it; so all of you are guardians and are responsible for your charges”. (Al-Bukhari and Muslim)


Because of the above Hadith, I know in my heart that I must change the modify anything within me that is inconsistent with my DEEN (religion), because, one day, I will be questioned by my Lord. This has made me realize something profound. Just imagine, my name being called out in front of the whole of mankind, everyone from Adam to the last man born, all eyes looking at me… then, all my wrongdoings made public and shown to everyone. How awkward, how embarrassing and how humiliating it would be. I don’t think I could face that. I don’t think I could. Just thinking about it makes my knees tremble. Astaghfirullah. Forgive me, My Lord…

I need to save myself from all those possible humiliating moments. I know that I need to change whatever is not good within myself, bit by bit. It is going to take some time. But, I have to do it.

I remember and advice of my beloved Prophet (peace be upon him):

The Prophet (peace be upon him) said : “Whoever, among you, sees something abominable should rectify it with his hand; and if he has not strength enough to do it, then he should do it with his tongue; and if he has not strength enough to do it, (even) then he should (abhor it ) from his heart, and that is the least of Faith. ” (Muslim)


I have always heard this Hadith being using by Muslims when analyzing the behavior of others. I feel, however, that the advice from my Prophet ( peace be upon him) can best be applied to one’s own behavior.

He (peace be upon him) said that, if we something abominable, we should rectify it with our hands. Hands, according to the scholars, refer to actions. So, if I discover that there are things in me that are not good, shouldn’t I also apply this hadith to myself?.

I believe so. Yes, this means that I should modify whatever behavior is not desirable, right? Change it with my hands. Change it with actions-actions that would help alter my current behavior to new one consistent with what Allah wants.

I know I have to do it myself, because Allah has said in the Glorious Qur’an what can be translated as :

( This is because Allah has never changed o favor which He has conferred upon a people until they change their own condition; and because Allah is Hearing, Knowing. )(Al-Anfal 8 : 53)

Unless I change my own behaviors with my own actions, they will remain the same. Allah will not change them for me, if I, myself, refuse to change what I do, or who I am, right now. It is all up to me. It is so obvious, so clear. Change myself, or else I will never changed. Allah says He will never changed anyone until they change themselves.

But, then, Allah told me that if I do actually turn to Him, then He would give me this…

(Turn towards Allah, O believers, every one of you, so that you may be successful.) (An-Nur 24: 31)


Ahh… Success! It is among my favorite words, really.

I love this ayah (verse). It has one simple guideline that allows us to become successful in both this world and in the Hereafter. The word “so” in “so that you may be successful” sounds like a guarantee. Like, drink so that your thirst is quenched. Eat so that your hunger is gone, Study so that you pass the exam. Follow Allah so that you can become successful. A guarantee from Allah! Want to change ? Turn to Him. This is what our Lord said.

Let me share with you a “micro” mini-book I once read, a super-short story containing five scenes with an analogy worth sharing…

Scene 1 :
I walk down a street, and there’s a deep hole in sidewalk. I fall in. It takes forever to get out. It’s not my fault.

Scene 2 :
I walk down the same street. I fall in the hole again. It still takes long time to get out. It’s my fault.

Scene 3 :
I walk down the same street. I fall in the hole again. It’s becoming a habit. It is definitely my fault. I get out immediately.

Scene 4 :
I walk down the same street and see the deep hole in the sidewalk. I walk around it.

Scene 5 :
I walk down a different street.

Cute, right? Finally the narrator walked down a different street. This story I beautifully written as it is very simple and direct. And I love its simplicity. Despite that, it carries with it a fundamental guideline for change…

This story made me think of some things that I have faced in my life. How many times must I fall into the same hole? Twice? Thrice? Think about it. Wouldn’t I come out as someone who never learns, someone who is dense, silly, or unintelligent, if I kept falling into the same hole, over and over again?

What about you, my dearest friends? Think about something that you have always wanted to change. And ask yourself, honestly: which scene are you in right now, and what should you do to make sure that you get to the last and final scene?

Think about the street you are walking on now. Is there a hole in which you keep falling in and end up hurting yourself? Why do you still fall in, despite knowing of its existence? Why is it so hard for you to walk around it, or maybe even use another street?

So, my pals, this is the deal. If there is a hole on the street you are currently on, move to another scene, or, better still, change the street you are walking on. Failure to do so will put you at risk of hurting yourself if you fall hard Either way, you need to decide and make the change. Be brave. Be hold. Make the change that will make you successful. Make the needed change for the sake of Allah. Walk on another street.

Remember, my dear friends, Allah promises. Not me. Not your parents. Not your friends. Not your boss. It is the promise of our Creator, our Lord, the Most Powerful.

Change. Turn towards him. And be successful.

Is there anything better for us in this life than His promise?

From book : Life Is An Open Secret
Writer : Zabrina A. Bakar

Baca selengkapnya...

:: Permata Yang DiCaRi ::

Sunday, October 25, 2009


:: Apabila 2 Hati telah berpaut maka apakah ia benar-benar Kukuh::
:: Adakah Pautan Itu benar-benar ditunjangi akan kekuatan Iman::
:: Adakah ia semata-mata untuk permainan diri dalam memenuhi kehendak nafsu semata-mata::
:: Sedarlah insan ... Apakah kalian benar-benar ikhlas dalam merealitikan kehendak diri :
:: Apakah kalian sedari bahawa kehidupan ini apabila tersilap dalam menentukan langkah ... maka kesilapan akan ditemui... penyesalan mungkin jalan terbaik tetapi perlu sedari pengajaran hari ini perlulah dijadikan pengalaman dan panduan untuk meneruskan langkah pada esok hari...

Kalian perlu sedari dalam mengejar mimpi
menuju satu cita sejati ...
menggapai seribu Impian ...
perlukan kepada persediaan diri yang benar-benar lengkap ...

Di sini ku kongsi bersama akan suatu nukilan dari suara hati
bagi mereka yang benar-benar ikhlas dalam berhubungan
........:::.....:::::.....:::::.......

Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu


Baca selengkapnya...

:: aku sedari akan kesilapan ku...::

Thursday, October 15, 2009


:: Selasa lepas balik dari pj mood aku tiba2 tak elok.. aku sebenarnya tersilap dalam membuat pertimbangan.. Menyebabkan hari keesokannya terasa seperti aku telah membuat kesilapan besar... aku telah menyusahkan orang yang aku sayang.. aku pasrah dan aku sungguh menyesal...

Aku berjanji pada diriku bahawa aku takkan mengulangi lagi kesilapan ini.. Aku berharap dirinya dapat memaafkan aku.. Aku tidak sanggup lagi kehilangan dirinya... Kerana bagiku dia adalah insan yang sngat aku perlukan sama-sama berkongsi masalah.. Aku berharap dia juga memendam rasa yang sama.. aku mungkin mampu untuk berhasrat tapi belum tentu hasrat ku ini difahami dirinya...:: bagiku ungkapan perpisahan tiada dalam kamus diriku... tetap bagaimanapun berlaku aku tetap akan setia menunggu ... aku akan terus menanti... sekiranya ajal itu yang menjadi pengakhiran maka aku tetap perlu menerima kerana itu adalah kehendak tuhan Yang Maha Esa..

:: beginilah kehidupan manusia, dia tidak boleh menghalang suatu yang pasti dan suatu yang memang sudah ditentukan... Kerana kehidupan manusia di muka bumi ini hanyalah fantasi .. tidak hakiki dan berkekalan... ::

YA Allah Ya tuhanku... aku panjatkan kemaafan serta aku memohon kepada engkau menerima taubat ku di atas kesilapan ku yang lalu...

Wahai ibu dan ayahku yang tersayang.. Anakmu di sini sentiasa mendoakan kesejahteraan dirimu berdua .. Semoga dengan penat lelah serta keringat dayamu dahulu sehingga membuatkan diriku berada di depan matamu akan sentiasa berada dalam keredhaan Ilahi yang berpanjangan...

Baca selengkapnya...

:: Pakej Perkahwinan ::

Wednesday, October 14, 2009


:: Selamat pengantin baru kepada mereka yang bakal mendirikan rumah tangga... Terutama kepada sahabat baik iaitu Ustaz Hafizudin Hassan... :: Duk sibuk memangjang bekerja tak kira malam siang... Kasihan pulak pena tengok.. Yerlah katanya nak kumpul duit hantaran pastu nak kumpul duit nak beli kereta...

:: macam2 ragam orang yang nak berkahwin ni.. Ada yang bekerja sampai diri sendiri terseksa..Pena doakan moga2 kerja kuat mereka ni sentiasa di bawah lindungan ilahi.. Kepada mereka yang belum lagi merancang nak kahwin or mereka yang yang baru nak merancang perkahwinan, pena nasihatkan rancang lah dengan penuh hikmah dan persiapkan diri dari sekrang... Strategi kena betul.. Planning kena merangkumi semua perkara...

Nak kahwin bukan mesti fikir soal duit je tau.. Soal ilmu rumah tangga tu penting.. sebab Islam tak mensyaratkan duit itu perkara utama tapi kemampuan diri dari segi pelbagai aspek yang menjadi perkara utama...


Baru2 ni pena dapat banyak undangan perkahwinan.. Fuh... lagi satu tarikh kahwin pulak semua bulan 12 ... macam mereka yang kahwin ni ada ambik pakej perkahwinan ke kat mana-mana... !!!
hehe ... lawak betul mereka ni ... ada juga mereka ni sebenarnya dah ada gosip lama2 tapi tak sangka rupanya betul.. kepada unit melodi yang ada duk um tahniah lah .. kerana berjaya merealitikan berita sensasi yang penuh kontroversi jugak kiranya ni... hehe,,,,,

:: baguslah ... kepada teman-teman, senior2 aku ni ... korang memang hebat lah.. pena mampu doakan bahawa mereka ni berbahagia sehingga ke anak cucu...

:: nanti bila dah dapat anak jangan lupa pulak jemput ke majlis akikah pulak k...

:: Rumah tangga hiasan permata syurga... kilauan bahtera kehidupan dihiasi dengan keimanan ::
Ya Allah engkau rahmatilah pasangan bahagia ini .. Agar dengan terbinanya ikatan mulia ni maka lindungan tuhan terus dibukakan dan diperluaskan untuk kesejahteraan bersama..

Allahuakbar! Allahuakbar ! Allahuakbar ! Segala-galanya terserah dan engkau aturkan satu perancangan yang terbaik bagi mereka ni ... ::

Baca selengkapnya...

:: Inspirasi KU ...:::

Thursday, October 8, 2009

::: Salam ukhwah fillah.... Celik tak celik akhirnya dah nak sampai ke penghujung akhir semester.. Bila dihitung tinggal berapa minggu je lagi nak final exam.. Penulis pun lepas raya hari tu lama benor tak update blog... Yer lah balik je dari raya kerja pun bertimbun.. Itu pun jika diberi peluang untuk melarikan diri memang pena ni nak sangat lari... Yerlah tak semudah yang disangka sebenarnya....

Itulah akibatnya diri tak rancang betul2 masa ni.. Hehe.. Kata orang manusia ni tak boleh lari daripada masalah.. dan melarikan diri daripada masalah itu akan menambahkan lagi masalah. Tapi manusia itu perlu menghadapi nya jugak. Kerana dengan masalah inilah manusia akan lebih tahu akan selok belok kehidupan. Bagaimana nak survive, nak tahu mcam mana nak mengatasi masalah. Nak kenal pasti itu adalah masalah dan apakah kemampuan diri...

Jika ada orang berkata dirinya tidak pernah hadapi masalah maka adalah suatu yang bermasalah dalam hidupnya.. Yer lah semua manusia yang berada di atas muka bumi ni akan hadapi masalah. Yang penting adalah kemampuan manusia dan usaha manusia itu dalam mencuba menyelesaikan masalah...

;;;;; 11 oktober 2009 ::; Tarikh aku diberi tanggunggjawab untuk memberi training kat budak-budak terengganu dalam bengkel ICT... fuh.. Berdebar jugak. Yer lah walaupun pena pernah memberi ceramah sebelum ini di sekolah lama hatta memang diri ini kalu ikutkan biasa sangat lah diberi tanggungjwab untuk mengendalikan satu program.. Perasaan GUGUP atau pun bimbang pasti hadir.. Betul lah kata orang pengalaman mengajar kita akan lebih berhati-hati dan pengalaman lah yang membuatkan kita lebih kehadapan...

BUat kekasih Abadi ku aku berdoa kepadaMU moga-moga engkau mengurniakan aku kekuatan dan buat kekasih diriku doakanlah akan diri ku ini moga-moga pena ni dipermudahkan dan mampu dalam melaksanakan apa yang diamanahkan...

sebenarnya pena belum merancang lagi apa yang nak diajar.. Setakat adobe photoshope... Mampu lagi.. Dalam masa yang sama ni apa lagi nak kongsi ngan teman... Ya Allah semoga ilmu yang kucurahkan kepada teman-temanku ini engkau balasi dengan apa yang aku sendiri tak sangka-sangka kan..

Ya Allah engkau murahkan lah rezeki hambamu ini ... Tiada satu ungkapan yang mampu aku katakan untuk menandakan aku begitu mensyukuri akan kurniaan pemberian mu.. Kerana kurniaan mu itu aku sendiri tidak mampu untuk menghitungnya kerana ia sangat bernilai dan tiada ukuran dalam dunia ini yang boleh menjadikan ia sandaran untuk dijadikan pengukur akan apa yang telah engkau kurniakan....

Buat kekasih diri ku aku berharap engkau juga sentiasa diberi kekuatan... Semoga cita-cita murni kita ini bukan untuk kebaikan diri kita semata-mata tetapi kebaikan itu untuk dikongsi dan orang di sekeliling kita mendapat kebaikan daripada apa yang kita kongsikan...

Buat kekasih diriku aku tujukan sebuah lirik lagu untuk menggambarakan apa yang aku inspirasi kan dalam KEHIDUPAN ini .....

Inspirasi...

Diriku berlari
Kejar buih di kaki sirahmu
Malangnya tak jumpa
Hilang ditelan ombak masa

Lelah aku
Dan termangu di sini
Mencari sinar

Ku cuba mengutip
Butir bistari di pesisir kalammu
Inginku sematkan
Menghiasi dada kehidupanku

lalu terang destinasi abadi
Di hujung langkahku

Kau inspirasi
Jiwa nan suci
Inginku terus selami

Di dasar dirimu kilau cahaya
Mutiara putih
Menyinar ke dalam lubuk jiwa
Nan gelap gelita

Di dasar dirimu
Karang indah
Halus penuh seni
meneguh perjuangan kebenaran
Hikmah pekerti

Kau inspirasi
Permata hati
Ingin ku terus selami

Kau inspirasi
Walau kau pergi
Namun ku tetap di sini..

Baca selengkapnya...

:: Mana yang perlu diUTAMAKAN ::

Monday, August 31, 2009

Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 185

maksudnya : "(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa ialah) pada bulan ramadhan yang mana diturunkan al-Quran pada bulan itu. Ia menjadi petunjuk bagi seluruh manusia, menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan menjelaskan perbezaan antara yang benar dengan yang salah".

Ramadhan adalah bulan ibadah. Setiap muslim hendaklah mengambil peluang yang ada sebaik mungkin untuk mengisi setiap ruang masa dengan pelbagai ibadah termasuk yang wajib wajarlah sentiasa mempertingkatkan dari segi kekusyukan serta penghayatan dan memperbanyakkan ibadah sunnat.

Dalam konsep ibadah ini adakalanya muslim itu dia terkadang-kadang tidak mengetahui akan konsep utama beribadah. Keutamaan dalam ibadah. Ibadah wajib sering diperlekehkan tetapi ibadah sunnat sangat ditekankan. Ini lah namanya kesilapan dalam beribadah. Muslim perlu faham akan konsep ibadah itu sebenarnya. Agar ia tidak akan mencacatkan dari segi keutamaan dan nilaian Allah akan hambanya yang beribadah kepadanya..

Ibadah wajib adalah tunjang utama dan ibadah sunnat itu sebagai pelengkap. Jika yang utama dan yang patut diaulakan tidak dikerjakan maka nilaian di sisi Allah ia tetap menyalahi dan tidak mampu untuk disamakan dari segi pahala dan keperluan ibadah tersebut. Seperti Solat lima waktu secara berjemaah dengan solat terawikh berjemaah. Ada perbezaan ketara dari segi ganjaran pahala.

Sepatutnya ramadhan datang untuk muslim sentiasa memperkemas ibadah wajib disamping pertingkatkan ibadah sunnat. Barulah solat itu menjadi pendinding yang utuh kepada keperibadian Muslim. Allah berfirman dalam kalamnya sesungguhnya solat itu mencegah perkara mungkar dan keji.

Sempena ramadhan untuk tahun ini marilah kita memakmurkan ibadah dalam diri kita dengan ibadah wajib diutamakan dahulu. Agar ia tidak akan menjejaskan ibadah puasa di bulan ramadhan itu sendiri.

Ramadhan dikenali dengan bulan Al-Quran kerana dari segi sejarah Islam bahawa al-Quran diturunkan di bulan ramadhan. Kita mungkin mengetahui malah sentiasa dihebahkan bahawa ramadhan adalah bulan Al-Quran tetapi sejauh mana penghayatan kita. Adakah sekadar mendengar. Al-Quran itu di dalamnya terdapat keterangan yang mampu membezakan antara benar dan salah di samping memberi panduan yang merangkumi seluruh kehidupan manusia.

Baca selengkapnya...

:: Dihening Malam ::

Di waktu hening malam
Di waktu sepi sebarang bunyi
Di waktu manusia di alam mimpi
Embun pagi membasahi bumi

Bangunlah insan bangunlah
Buangkanlah selimutmu
Sucikan badanmu dan pakaianmu
Sujudlah menyembah membesarkan Tuhanmu
Panjatkanlah doa
Pohonkan ampunan dari-Nya
Agar bersih hatimu dan juga akalmu
Tundukkan nafsumu kepada kebenaran
Pangkat dan darjat yang tertinggi
Bagi yang berjaga malam

Di waktu malam yang sunyi sepi
Untuk Tuhan tertinggi lagi terpuji
Jadikanlah malam merintih dan mengadu
Kepada Tuhanmu
Agar kerja kita dipimpin-Nya

Baca selengkapnya...

:: Ramadhan Kareem ::

Sunday, August 23, 2009

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan
Ahlan Wa Sahlan Marhaban
Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan
Ahlan Wa Sahlan Marhaban
Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan

Ramadhan menjelama lagi
Menghimpun rahmat dan maghfirah
Bertambah keberkatannya
Dengan amal ibadah
Diri tunduk keinsafan dan rasa berdosa

Bulan kemuliaan yang dikurniakan ini
Usah biarkan barokahnya
berlalu sia-sia saja
Ia hadir bagai air bah
membasuh daki dunia

Sambutlah Ramadhan dengan jiwa terbuka
Seperti ketibaan orang yang kita cinta
dengan ucapan
Ahlan Wa Sahlan Marhaban Ya Ramadhan
hati gembira pintu terbuka
rahmat Allah Yang maha Besar

Kita beroleh mutiara hikmah Al-Qur`an
lantas di belenggu nafsu dan syaitan
didatangkan pula Lailatul Qadar
pengorbanan yang dibuat balasannya syurga

Baca selengkapnya...

:: Setiap Insan Pasti MeRaSa PerpisaHan TerAkhiR ::

Friday, August 14, 2009



13 Ogos 2009 bersamaan 22 Sya'ban 1430 H....

Setiap Insan PAsti Merasa Perpisahan Terakhir :::: Dunia Yang fana' akan DitinggaLkan ::

"Semua yang datang akan pergi, Yang Pergi tak Kan Kembali lagi "

Ini lah ungkapan yang menjadi kata terakhir yang mengakhiri segala jawapan akan persoalan tentang kehidupan seorang manusia... Tiada seorang pun yang boleh menyangkal dan mempersoalkan tentang kehidupan yang tiada pengakhiran. Semua nya pasti dalam dunia yang fana' ini. Siapa dia ? Dari mana dia datang ? itu tak mengecualikan diri akan pastinya pengakhiran diri di atas muka bumi ini... Ini lah perpisahan antara dunia fana dengan alam yang lain.

Kematian bukanlah bermakna ia terus bersemadi dan tiada kehidupan selepas itu tetapi ia adalah permulaan bagi kehidupan di alam lain. Di alam dunia hanyalah satu proses manusia untuk mencari bekalan dan membuat persiapan untuk ke alam selepas dunia ini. Sebab itu matinya manusia di alam dunia hanyalah permulaan di alam yang lain.

Di alam yang seterusnya ini atau alam barzakh ini lah manusia akan dinilai apakah bekalan yang dibawa itu benar-benar mampu untuk ke perjalanan seterusnya dan disitulah manusia akan dinilai akan kemampuan diri setelah berada di alam sebelumnya.

Jika di alam dunia manusia itu sendiri gagal dan tidak mampu menyiapkan diri maka apakah untuk meneruskan perjalanan seterusnya diri nya mampu untuk menghadapi suasana kehidupan di alam seterusnya..

Perginya seorang pejuang PENCINTA akan irama Nasyid Tanah Air ...........

terkejut juga... tetapi itulah... Allah itu maha berkuasa.. Sekiranya dia berkehendak sebegitu rupa.. kita makhluk ciptaannya tidak mampu mengubah hatta untuk menangguhnya seketika..
maka sama-samalah kita renungi akan diri kita. Bagaimana persiapan diri kita pula selepas ini..

Ingatlah kata-kata dari pena ini "Ditinggalkan aku keseorangan" Itulah kata-kata yang perlu kita semati dalam dada kita.. di mana pun kita, kita akhirnya akan keseorangan. Tiada siapa pun akan menemani kita ...

Baca selengkapnya...

:: MESSAGE 09 ::

Wednesday, July 8, 2009




:: MESSAGE 09 ::
::PROGRAM MENJANA SAHSIAH & AKHLAK GEMILANG 2009 ::

2, 3 & 4 Julai 2009- Khamis, Jumaat & Sabtu : SEKOLAH MENENGAH AGAMA AL-FALAH KEMAMAN. Baru-baru ni Himpunan Anak-Anak Didik Al-Falah telah mengadakan program bermalam selama 3 hari 2 malam berbentuk kerohanian dan kepimpinan diri.

Pengisian program kali ini cuba meningkatkan lagi kefahaman serta memberi pengukuhan dari segi kepentingan solat, perkara-perkara sunat dalam kehidupan serta tanggungjawab seorang muslim. Dari segi keseluruhan program kali ni serba sedikit mampu memberi sedikit sinar dan membuka ruang kepada para peserta untuk mempertingkatkan ilmu pengetahuan dan menyemak akan kekurangan yang selama ini diamalkan dalam kehidupan seharian..


Baca selengkapnya...

Monday, May 4, 2009


Roh kita asalnya "dekat" dengan Allah. Apabila dijauhkan dari asalnya, dia akan terseksa, kesunyian dan menderita seperti jiwa perantau yang tercampak di bumi asing. Sering gelisah dan mahu mengecapi asal-usul yang telah ditinggalkan.

Jika rintihan hati kita diabaikan, akhirnya ia akan mati lantaran sakit rindu kepada asalnya. Bawalah kembali diri kita semua ke asal kita, barulah kita dekat dengan Allah.

Jangan seksa jiwa dan hatimu. DIA merintih mahu pulang, dari perantauan di dunia yang melekakan ini. Bawalah hati kita kembali kepada asalnya. Asalnya yang sentiasa "DEKAT" dengan Allah.

Sesungguhnya jika Allah mencintai seseorang hamba maka dia tenggelamkan hamba itu dalam cubaan. Barangsiapa yang tidak pernah mengalami musibah maka ia jauh daripada kasih sayang-NYA. Sesungguhnya para nabi yang juga kekasihnya semuanya mengalami cubaan sebegitu hebat apa lagi kita manusia biasa ini.

Bila Allah cepat makbulkan DOAmu, maka Allah menyayangimu. Bila Allah lambat memakbulkan DOAmu, maka Allah ingin mengujimu. Bila Allah tidak makbulkan doamu, maka Allah merancang sesuatu yang lebih baik untukmu. Oleh itu sentiasalah bersangka baik pada Allah dalam apa jua keadaan pun... Kerana kasih sayang Allah, itu mendauhului kemurkaanNYA, Oleh itu, sayangilah pada Allah kerana kemurahannya dan takutlah kepada Allah kerana seksaanNYA.

" God He always listen to you, he always see you, he always know you, Always guarding and protecting you, Always managing and giving "nikmat " to you. Why are you not to LOVE him. Why are you not afraid of thr GOD who decides your fate and testing? "

Nabi bersabda : "Wahai manusia, sesungguhnya Allah telah beriman kepada kamu, agar kamu menyuruh manusia berbuat baik dan mencegah mereka dari kemungkaran, jika tidak Allah akan melantik raja yang zalim memerintah kamu dan raja itu tidak akan menghormati orang tua dan juga tidak menaruh belas kasihan pada orang muda, pada waktu itu, doa orang alim pun tidak akan diterima Allah. Kamu meminta bantuan tetapi Allah tidak membantu mu, kamu meminta ampun dan Allah tidak akan mengampunkanmu !!!"

:: Persoalannya :: Siapakah Raja yang amat zalim itu sekarang ini ? Berfikirlah wahai Manusia ......... Kasihanilah dirimu sendiri... bertaubatlah... berdakwahlah dan tinggalkan maksiat mengumpat, muzik yang melalaikan, dan tutuplah auratmu, ikutlah ajaran Islam yang sebenar. ::

:::: Fahamilah hakikat kehidupan. Ketentuan takdir adakalanya tidak tersingkir dengan keinginan sendiri. Pengorbanan biarpun pahit. Kadangkala buahnya manis. Lalu luka dihati usah dilayan. Biar kita yang merasainya dan usah mengeluh kerana semua itu takdir Allah. Dan semua itu jika kita hadapi dengan tabah maka Allah akan ampunkan dosa kita kerana keihklasan kita padanya.... dan apabila terkena sesuatu musibah katakanlah " Aku amat bersyukur sekali padamu Ya Allah atas musibah ini, Jika inilah cara MU Ya Allah hendak mengampunkan dosa ku.. Alangkah indahnya penderitaan ini " ::

Apa erti ikhlas untuk manusia ? Manusia sangat memerlukan, hati yang ikhlas. Dengan hati yang ikhlas, manusia akan selamat. Di mana sahaja mereka akan mendapat kesenangan apabila manusia itu bersifat ikhlas. Ketahuilah bahawa hati manusia yang ikhlas para syaitan laknatullah tidak mampu untuk bersarang yang menggoda. Cukup mudah formula untuk menewaskan syaitan. Namun apakah ukuran ikhlas di hati manusia. Adakah dengan berkata "aku ikhlas....." maka manusia itu sudah ikhlas. Kadang-kadang kata-kata manusia boleh menyeleweng kan niat ikhlas manusia. Setakat ini ukuran ikhlas hanya boleh diukur oleh Allah. Hanya Allah yang boleh menilai kadar keikhlasan hati manusia.

"" Ya Allah perbaikilah UntukKU agamaKU yang merupakan penjaga urusanKU, perbaikilah untuk KU, duniaKU yang merupakan tempat penghidupanKU, perbaikilah akhiratku yang merupakan tempat kembaliku, jadikan kehidupan ini sebagai tambahan untukku dalam setiap kebaikan dan jadikan kematian itu sebagai (tempat) istirehat untukku dari setiap KEJELEKAN dan MURKA MU ( AMIN Ya Allah Ya Rabbal Alamin ) ""

Baca selengkapnya...

:: Kita Tiada Jodoh TemaNku :: Engkau LayaK untUknYa ::

Tuesday, April 14, 2009

:: SELAMAT PENGANTIN BARU ::

Kepada teman-teman yang bakal mengakhiri zaman bujangnya diucapkan semoga diberkati Allah. Apa yang telah dirancang semoga berjalan dengan sempurna. Setelah selesainya ijab dan kabul maka terbinalah satu bahtera mahligai syahdu..



Baca selengkapnya...

:: Di TinggaLKan Aku KEseORangaN ::


:: MUngkiN teman-teman pembaca berasa tertanya-tanya kenapa pena menamakan blognya ditinggalkan aku keseorangan. ::

Ini lah cerita tentang pena. Kisah kehidupan pena yang sedang dihadapinya. Bagaimana begitu besar ujian yang diterima. Pena begitu kecewa dengan teman-teman seperjuangan. Bahkan pena sangat terasa dengan pelakuan yang telah teman-teman laksanakan. Memang pena sendiri bukanlah seorang yang hebat. Bahkan pena sendiri memang akui kelemahan dalam memastikan semua orang.

Dari dahulu lagi pena sering dikurniakan teman yang suka mengambil kesempatan kepada diri pena. Pena tidak kisah akannya kerana biarlah teman pena senang bersama pena. Biarlah diri pena yang menanggung segala bebanan. Bagi pena itulah ujian yang sebenarnya hendak pena menilai kemampuan diri pena. Mungkin diri pena sendiri yang lemah dalam pergaulan. Tapi bagi pena hargai semua orang yang berada di sekeliling.

Jika para pembca hendak mengetahui tentang mengapa tiba-tiba pena sangat kecewa dengan teman-teman di luar sana. Marilah pena kongsikan bersama-sama pembaca. Pena merupakan ketua di dalam rumah sewa. Jika pembaca hendak mengetahui pena adalah student lagi. Sudah menjadi kebiasaan bahawa hendak juga merasai bagaimana hidup berdikari dengan memiliki rumah walaupun rumah sewa. Tapi pena tak lah tinggal seorang. Tapi pena berkongsi lah. Mula2 dahulu pena yang berkerja keras dalam mencari rumah sewa. Setelah pena dangan teman2 yang lain bersetuju. Maka pena lah yang menjadi ketua. Dan pena yang terpaksa berurusan dengan tuan rumah. Pena menerimanya. Kerana bagi pena biarlah kita yang susahkan diri. Orang senang oleh kita adalah satu kebaikan sebenarnya tuhan sahaja yang berhak menilainya.

Setelah beberapa lama lebih kurang hampir 2 tahun. Maka berlakulah pergolakan. Memang diakui masing2 mempunyai prinsip dan perjuangan masing-masing. Tapi banyak benda pena berlajar akan teman-teman pena. Betullah kata pujangga sebenarnya teman yang kita kenal dibilik kuliah mahupun di permainan belum tentu dia adalah teman sejati kita. Sanggup bersama-sama kita. Setelah pena tinggal bersama-sama teman2 pena seramai 7 orang. Banyak lah yang pena pelajari. Baru pena kenali sikap teman-teman yang lain . Baru pena tahu yang mana itu teman dan yang mana teman yang benar-benar teman.

Entahlah ada teman yang begitu pentingkan kedudukannya, ada teman yang tiada mahu mengerti soal apa itu kehidupan bersama dan ada juga teman yang pentingkan orang yang tidak patut diutamakan.

Cukuplah pena membicarakan tentang ini. Pena mungkin berasa sangat sedih.. Pena akan cuba menyambungnya setelah pena berasa sangat bersedia..

Baca selengkapnya...

Thursday, April 9, 2009

Baca selengkapnya...

::Saat-saat terakhir ::

Sunday, April 5, 2009


:: Setelah satu semesta untuk dihabiskan tempoh pembelajaran akhirnya telah pun sampai ke penghujungnya. Walaupun jika dihitungkan dari segi ilmu yang diperolehi dalam satu semesta ini belum mencukupi membuktikan bahwa aku benar-benar mampu menguasai sesuatu ilmu. Sekarang ni masih tinggal satu minggu. Sibuk bukan untuk mengulangkaji tapi sibuk untuk mempersiapkan kerja kursus yang bertimbun. Inilah kesilapan utama kerana tidak pandai dalam mengurus masa serta suka bertangguh.

:: Pengajaran ini aku perlu atasi untuk semesta hadapan. Supaya aku tidak lagi terkandas seperti kali ni. Inilah saat-saat terakhir yang sangat memenatkan.. Kesilapan ini perlu aku perbetulkan. Aku harus belajar dari kesilapan lampau. Agar aku ini tidak menjadi insan yang rugi.

PErubahan diri ini perlu bagi menentukan di mana penguasaan kita terhadap ilmu. Takkan sudah berasa cukup dengan ilmu yang diperolehi di bilik kuliah. Pensayarah sekadar memberi. Kita yang menerima ini perlulah memperincikan lagi apa yang dicurahkan ketika sesi pembelajaran..

JANJI::
Aku perlu janji pada diriku sendiri yang aku perlu berubah. Aku ingin menjulang kembali apa yang aku perolehi ketika aku di waktu sekolah menengah dulu. Aku dulu dikenali orang kepala studi. Sekarang ni aku dah jadi pemalas.

MENGAPE ek...?
Adakah aku yang membawa diriku sendiri ke lembah kepura-puraan. Padahal tiada siapa pun yang mempengaruhi aku..

PENYELESAIAN...

YA ALLAH engkau bantu lah HAMBAMU ini.. Aku pasrah dengan apa yang telah berlaku. Aku menyesal kerana aku sendiri yang tersilap dalam memilih cara terbaik. Engkau kuatkanlah semangat hambamu ini.

Baca selengkapnya...

:: HAtiku Tersentuh ::

Wednesday, March 11, 2009

Sabda Rasulullah s.a.w: "Kewajipan seseorang Muslim ke atas seorang Muslim yg lain ada lima perkara iaitu Menjawab salam, melawat orang sakit , mengiringi janazahnya, menerima undangannya & mendoakan orang yg bersin." (Riwayat Al-Bukhari & Muslim)

::: ::::: Minggu lepas ketika dalam meeting satu jemputan telah dibuat. Di mana satu program kebajikan telah disusun dan akan dianjurkan oleh PERTUBUHAN KEBAJIKAN ISLAM MALAYSIA (PERKIM). So ada sorang ahli daripada kami yang terlibat memberitahu bahawa PERKIM ingin melibatkan para mahasiswa untuk turut serta dalam program melawat pesakit di Pusat PErubatan Universiti Malaya. Pada mulanya aku dengan pantas mengatakan aku sibuk. Padahal memang petang itu aku free. Entahlah mengapa hatiku ini mudah je nak lari dari melakukan kebajikan. Padahal ia mudah je. Hanya turut serta melibatkan diri. Segala cenderhati dan hadiah berupa buah tangan untuk dihadiahkan kepada pesakit telah pun disediakan oleh pihak PERKIM sendiri..

Tiba harinya ::: " Salam ni.. ada lawatn kat PPUM.. Kak esyah kata petang ni kul 2.30.. nak g tak? " mesej ini dihantar oleh usop kat aku.. Aku dengan pantas menjawab.. "Aku ada kerja lah petang ni.. Discussion..". Entah mengapa aku terburu-buru dalam membuat keputusan.. Setelah itu beberapa minit kemudian.. Rasa terdetik di HATIKU untuk membalas balik mesej tersebut untuk mengatakan aku mahu joint..

LEpas itu apa lagi aku call balik USOP.. Kita pi lah petang ni . Dalam jam 2.30 aku pi ambik hang kat AI.... :::: Tiba2 belum sempat sampai AI hujan lebat.. Dalam perjalanan ke sana dari umah sewa aku memang dah hujan.. tapi gerimis lah.. Aku dengan azam bahwa ini memang ujian.. Alhamdulillah akhirnya aku sampai jugak kat ai.. Dan bertolak ke PPUM jam 3. Sampai sana dalam 10 minit jugak lah.. Usop memberitahu bahawa lawatan itu start 3.30 pm. Tapi ada taklimat sebenarnya sebelum tu jam 2.30 pm..

::: Hehe.. Aku sampai je kat tingkat 14 rupanya mereka ni dah habis taklimat. Aku sampai je time diorang makan.. Rezeki jugak sebenarnya. Dahlah aku tak makan tengah hari lagi time tu.. Apa lagi aku terus je lah belasah.. Hehe.. Alhamdullillah sebenarnya aku cukup bersyukur.. Tak sangka aku datang jugak.. Itulah pertama kali aku jejakkan kaki aku ke PPUM.. Dah duduk UM 2 tahun.. Belum pernah masuk PPUM lagi..

::: Jiwa aku sungguh tersentuh sebenarnya.. Melihat pesakit.. Aku dibahagikan 2 kumpulan. Kumpulan pertama melawat WAD di tingkat 6 dan satu kumpulan lagi di WAD tinggkat 7. Aku kumpulan kedua iaitu aku melawat ke WAD di tingkat 7. Benarlah apabila kita datang melawat orang sakit kita akan rasa suatu perasaan bahawa sebenarnya tak semua manusia ni bernasib baik. Dan KESIHATAN ini sebenarnya ujian dan kesakitan itu juga UJIAN.. Dengan kita melawat orang sakit kita akar terasa bahawa sebenarnya itulah hakikat perjalanan kehidupan manusia.. Usah ego.. USah rasa diri besar.. Apabila tuhan tarik je NIKMAT sihat itu kita akan tersungkur jugak sebenarnya.. Tak payah lah rasa diri ni hebat..

::: Terima kasih buat mereka yang telah menggerakkan hatiku untuk turut serta.. Aku sangat bersyukur.. Dengan itu aku kenali dan aku terus bermuhasabah diri..

Buat teman-teman sekalian.. Apabila diseru untuk kamu untuk melakukan kebajikan pertimbangkanlah.. Mungkin bagi kita itu hanyalah suatu yang kecil. Tapi sebenarnya terdapat satu nilai ukhwah yang terjalin.. Persaudaraan semakin tererat.. Ikatan semakin kuat..



Baca selengkapnya...

:: Usah Hiraukan Aku ::

Tuesday, March 10, 2009



:: Entah lah sejak kebelakangan ini diriku sering tersentuh.. Ujian makin bertambah.. Bebanan makin memberat.. Malah ada sesuatu yang membuatku begitu tidak mengerti.. Adakah ini suratan mahupun DUGAAN.. Untuk menguji aku.. Memang difikirkan aku memang banyak melakukan kesilapan. Kesilapan ini jika dihitungkan tidak layak untuk diampunkan malah amat memeritkan jika ditebuskan.. Mengapa dahulu aku mudah terpedaya? Mengapa diriku ini sering terleka.. terlupa malah terpesona dengan keasyikan yang akhirnya menjerutku sehingga aku terpaksa meminta belas kasihan..

+++ Sungguh hina diriku ini.. Sungguh jijik sekali. Mengapa dulu aku tidak memikirkannya.. Seringkali aku lalai dalam keasyikan dan keseronokan.. Aku sebenarnya malu berhadapan dengan mu.. Bagaimana untuk aku mempertanggungjawabkan amanah yang telah kau berikan.. Bahkan aku sendiri tersipu-sipu dan mencari-cari akan tali kebenaran untuk aku berpaut.. Agar aku tidak akan terjerut lagi dan lemas dalam lembah kebinasaan itu..

%%% Umurku semakin meningkat.. Bukan bermakna kehidupan ini akan bertambah tetapi kehidupan semakin berkurangan.. Kematian semakin mendekati.. Itulah betapa singkatnya keilmuan manusia dalam soal memikirkan hakikat kehidupan..

%%%%Tiada makna kehidupan andai diri ini tiada perubahan dari keburukan kepada kebaikan. Setiap hari perlukan kepada pembaikan.. Perhitungan perlu diteruskan..

%%%%%%Ke mana hilangnya diri ku ini.. Teman.. USah engkau hiraukan aku jikalau kerana diriku ini engkau turut sama menerima kebinasaan.. Usah engkau pasrah dengan diriku ini.. PAsrahlah akan diri mU.. Aku memang bernasib malang..

Ya Allah ...
JIka itu yang engkau mahukan .. Apakan daya.. TEtapi Tuhanku.. Aku pasrah dan aku berharap engkau dengarlah rintihan diriku ini .. Aku tidak sanggup menerima seksaan azabmu.. Malah aku tidak upaya untuk menebusnya tetapi engakau maha mengetahui akan kelemahan hamba MU ini ..Engkau lah tempat pergantungan hamba seperti ku ini ...

Baca selengkapnya...

::: Album X-TRIMT '09 :::

Tuesday, March 3, 2009

Sebahagian Aktiviti Yang dijalankan sepanjang kembara X-TRIMT 09..
















Baca selengkapnya...

::: X-TRIMT '09 :::

Sunday, March 1, 2009

Ekspedisi Teroka RImba Ilmu Mahasiswa Terengganu 2009.

1 Mac 2009 : Persatuan Mahasiswa Terengganu Universiti Malaya Kuala Lumpur akhirnya berjaya menyempurnakan program berbentuk kembara merentas RIMBA..Pada awalnya memang diakui terdapat kelemahan dari segi pengurusan kami.. Tetapi aktiviti dan pengisian yang diselitkan amat bermakna kerana ia akan menentukan sejauh mana objektif yang dirangka itu benar-benar dipenuhi..

Aktiviti Repelling... Menuruni cerun yang sangat tinggi...


Terima kasih kepada semua peserta X-TRIMT 2009 walaupun kebanyakan yang menyertai ini bukan orang terengganu dan mereka ini akan memberi sinar kilauan baru bahawa PERMATA mampu untuk menarik minat semua..



Aktiviti Night Walking : Antara para peserta serta ajk terlibat..

Aktiviti yang paling mencabar adalah repelling.. Ini menguji minda serta ketahanan fizikal. Walaupun ia memakan masa yang agak lama tetapi akhirnya semua peserta mampu menyerpurnakan proses menuruni cerun air terjun yang tingginya lebih kurang bangunan 5 tingkat dengan menggunakan tali.

Semoga peserta akan terus memberi komitmen kepada PERMATA.. Tanpa andai siapalah kami.. Kami pihak urusetia hanya mampu mengucapkan jutaan terima kasih...

Baca selengkapnya...

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP